Gespecialiseerde ACTIEGROEP voor beroepschauffeurs en chauffeuses

KENNIS IS   MACHT !
redactie@transporteffect.nl
© 2019 transporteffect. All rights reserved.
Kvk nummer: 68306636
ING bank:  NL 80 INGB 0007 6904 86    TAV. Transporteffect
Transporteffect

Spinklosstraat 1
6515GC Nijmegen
Telefoon: +31 (0) 630 397 003
GOOGLE INDEX
23-november-2018
HOOGTE BOETES NIETS MEER TE MAKEN MET VERKEERSVEILIGHEID !
KENNIS IS   MACHT !
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share
23 november 2018                                    
Hoogte boetes niets meer met verkeersveiligheid te maken

Het is een traditie geworden en het licht aan de einde van de tunnel is nog niet zichtbaar.

Met de lage winsten in de transportsector gaan werkgevers steeds vaker over tot het blokkeren van salaris uitbetalingen nadat er weer een boete door een ambtenaar is uitgeschreven !

Boetes staan ook niet meer in verhouding met het gevaar dat iets in uitzonderlijke gevallen eventueel zou kunnen veroorzaken.

Veel chauffeurs roepen nu ook als er een controle plaatsvindt dat er ambtenaren zijn die werkelijk alles uit de kast halen om boetes uit te schrijven.

Vaak gaat het ook zo ver dat de ambtenaar tegen beter weten in boetes uitschrijft die niet op feiten zijn gebaseerd.

Zo zijn er voorbeelden bekend dat men spanbanden waar gebruikskrassen op zitten als “niet goed” wordt beschouwd en spanlatten en stangen in de regel bijna altijd worden afgekeurd.

Certificaten van opleggers worden veelal genegeerd en men zegt makkelijk dat die niet telt als er ergens een splinter van een lat af is of een deukje in een klep.

Zo zijn er ontelbare voorbeelden op te noemen en maar feit blijft dat een ambtenaar vanuit het beleid de opdracht heeft om boetes mee naar het bureau te nemen.

Dit fenomeen is in heel Europa gaande en men heeft het beroepen op bezwaar door de jaren heen bijna onmogelijk gemaakt. Het kost in tijd en inzet een vermogen.

Dit weten de ambtenaren ook dus men wordt zelden om uitleg gevraagd bij een rechter.

Overheden maken ook steeds meer gebruik van deze methode om inkomsten weg te trekken uit de transportsector.

Als een automobilist een boete krijgt van 1000 euro dan moet hij echt veel verkeerd hebben gedaan.

Bij de transportsector hanteert men dit bedrag als minimum bij een controle !

Een voorbeeld is de Belgische kilometerheffing. Als er een storing is dan legt men om de drie uur automatisch een boete op van 1000 euro. Ben je het er niet mee eens ? Ga maar naar de rechter roept men !

Zelfs de toenmalige minister Schultz is meegegaan met dit systeem en TLN ook.

Men heeft in 2017 wel een keer naar buiten gebracht dat het vreemd is, maar tot op heden is er niets veranderd en bedrijven krijgen nog steeds boetes waar men pogingen doet om het bij de chauffeur in kwestie neer te leggen.

Heeft de hoogte van deze monster boetes te maken met verkeersveiligheid ?

We zien zelfs dat opbrengsten niet in de infrastructuur komen !

Zo zijn er veel boete bedragen op te noemen in de Europese Unie die niet in verhouding staan met de overtredingen.

Ook zien en horen wij dat er een selectie wordt gemaakt om voertuigen staande te houden waar verdragen mee zijn afgesloten tot het innen van de boetes.

Hierdoor is een grote groep vogelvrij, maar maakt wel gebruik van het verkeer.

Het is niet voor niets dat er geen cijfers voor publiek beschikbaar zijn omtrent dit gegeven.

Wij zijn wel angstig dat bedrijven overgaan op dezelfde tactiek en houden boetes in op de maandsalaris.

En dat u moet vechten om uw gelijk te halen met alle gevolgen van dien.

Mocht u ooit ook een vreemde en hoge boete hebben ontvangen in de laatste 2 jaar dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
Chauffeursnieuws
Transporteffect
Chauffeursbelangen

bron vereniging voor transportondernemers (vetron)