KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

20 JULI 2019

Artificiële intelligentie in de transport en in de toekomst.


Vorige jaar waren met de teamleden aanwezig op een lezing dat als onderwerp had artificiële intelligentie.

De voordracht werd gegeven door meerdere professoren uit Nederland en België, managers uit de IT business en IT specialisten.
Het werd een boeiende avond waar ook interactie mogelijk was.
De voordelen maar ook de nadelen kwamen ruimschoots aan bod, ook kwamen er heel wat interessante vragen naar boven.

De gemiddelde mens staat er niet echt bij stil alhoewel het dichter bijkomt dan u zou verwachten . Sterker nog zelfs de politici / volksvertegenwoordiger / presidenten lopen achter om alles onder de loep te nemen, en er zo voor te zorgen dat het onder controle blijft. Het lijkt sciencefiction en onrealistisch maar het is waar we voor komen te staan.

Wij gaan proberen in dit artikel om alles op een begripvolle manier te brengen , daarbij kijken we naar de voor en nadelen. We gaan dieper kijken wat de gevolgen zullen zijn voor de transportsector, de werkgelegenheid, onze manier van leven. Eigenlijk zijn we nu al geconfronteerd met de vele veranderingen in de transportsector en het leven daarbuiten.

Bijvoorbeeld in de medische wereld worden operaties bijgestaan door robots.
Op termijn zouden de taken van artsen , chirurgen wegvallen.
Tijdens de voordracht waren ook chirurgen aanwezig men reageerde verontwaardigd, terwijl artificiële intelligentie al binnen geslopen is in hun activiteiten door onder meer robots. Er bestaan zelfs App’s die in staat zijn om huid vlekken te analyseren en zo huidkanker op te sporen.
Verschillende bronnen geven aan dat het vrij betrouwbaar is, hoe het werkt daar gaan we niet dieper op in. Het enige wat we er over vertellen is dat het te maken heeft met enorm veel data en super snelle processors.

Één van de professoren sprak de volgende zin uit: we komen ter wereld als mens en sommigen gaan deels sterven als robot.
Wat bedoelde hij : er bestaan implantaten die bijvoorbeeld neurologische aandoeningen kunnen bijsturen of onderdrukken. Bij voorbeeld bij hart problemen ,  parkinson , worden steeds meer plantaten gebruikt. Zelfs in de ruimtevaart worden bij astronauten chips ingepland als voorzorg op een eventuele medisch probleem.

Dit omdat ruimtevaart programma’s zeer dure investeringen zijn en men ter plaatse niet kan gaan ingrijpen, de slaagkans van dergelijke programma’s moeten eigenlijk 100% zijn. Men gaat ervan uit dat de artificiële intelligentie er voor gaat zorgen dat op heel de wereldbevolking er tussen de 35 en 45 % meer mensen zullen zijn zonder werk, dit in een periode binnen nu en 40 of 50 jaar verder. Dit betekent dat de jonge generatie chauffeurs er mee te maken zal hebben. Vooral de wereld delen waar men vandaag de dag mee is met de technologie, en de ontwikkelingen zullen hard getroffen worden. Gaat dit ook de realiteit worden? Wij als redactie kunnen het niet bevestigen maar als je er dieper op ingaat, is het best beangstigend.

De laatste jaren zien we in de transportsector de technologie binnen sluipen steeds meer toeters en bellen komen erbij. We hebben hier onze bedenkingen op de betrouwbaarheid en hebben er ook al berichten over gepubliceerd.
We zien de testen met zelf rijdende vrachtwagens, bussen ,auto’s.
Regelmatig verschijnen er artikel hierover de ontwikkelingen zijn veel belovend of net niet natuurlijk. Mensen werken om een inkomen te hebben, wat als dit effectief voor grote groepen wegvalt.

De transportsector zal harde klappen krijgen op het vlak van de werkgelegenheid. Hoe gaan we onze rekeningen betalen , hoe gaan we verder leven, wat gaan we nog doen vele vragen komen in ons op. Hier lopen de antwoorden vast, politici / volksvertegenwoordiger / presidenten zijn hier veel te weinig met bezig.

De balans is uit evenwicht, we bedoelen daarmee dat de snelheid van de ontwikkelingen sneller gaan dan de oplossingen die we gaan moeten zoeken.
Onderschat ook de machtsposities niet van de mega grote IT bedrijven niet , het gaat om miljarden en miljarden winst en geld is macht.

En zeker ook op het gebied van landen en hun defensie.
Steeds meer sluipt het in ons beroep zonder we het beseffen.
Voor chauffeurs die tussen de 40 jarige en oudere leeftijden draaien zal het nog net kunnen meevallen.
Let wel op enkel als je nu met een computer of smartphone overweg kan.
Bijvoorbeeld bij de ouder generatie mensen 70 + die niet met een computer overweg kunnen word het steeds een grotere ramp. Vandaag de dag wordt er enorm veel online aangekocht het is nog steeds in stijgende lijn, deze trend zal nog meer en meer stijgen.
Testen met zelf rijdende karretjes die geheel zelfstandig producten aan huis brengen , drones die pakjes afleveren zijn in volle ontwikkeling.

Men staat hierin al verder en verder.

Beeld u eens in dat u in uw vrije tijd in de tuin zit of op een balkon of op een terrasje en er vliegen continu drones boven je hoofd met pakjes , dit moet zeer gezellig zijn.

Wat als er storingen optreden, ook bij zelf rijdende trucks of bussen? Zoals we al aangekaart hebben in vorige artikels. Of botsingen tussen drones of lager vliegend luchtverkeer zoals sportvliegtuigen. Hoe gaan de zelfstandig rijdende trucks reageren op de niet zelf rijdende vrachtwagens met chauffeur. De vraag blijft bij ons opkomen moeten we nu echt blij zijn met deze ontwikkelingen? Gaat het onze levensvorm nu zoveel beter maken. Ook bij de neven activiteiten van de transportsector is er al veel veranderd en zijn er banen gesneuveld kijk maar naar de volledig automatische magazijnen met zelf rijdende heftrucks / clarcks en andere transportmiddelen.

Het is iets waar we ons toch veel vragen over stellen en ons zorgen over maken, sluitende antwoorden hebben we helaas niet.

Met vriendelijke groeten,

Teamlid Patrick
Lees ook Vertrouwen en Electronica