KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

16 oktober 2019
BOERENPROTEST NIET VOOR DE TRANSPORTSECTOR ,
WAAROM DEZE KEUZE?

Op 8 oktober hebben wij al aangegeven dat we niet de zelfde inzet zouden geven als we op 1 oktober hebben gedaan.
1 oktober was voor ons een mooi protest en punten stonden op de kaart!
Op 2 oktober hebben wij een naverslag gedaan over onze mooie ervaringen.

De opvolgende dagen merkten we vooral dat 3 partijen aan hetzelfde touw wilden trekken, waardoor er voor ons gevoel verdeeldheid ontstond en men meer bezig was alles naar zich toe te trekken dan georganiseerd te werk te gaan.

4 weken had het kabinet gekregen, maar Farmers Defence Force kon niet wachten, besloot het touw op te pakken en dit naar zich toe te trekken.

Agractie was aanvankelijk van plan om het kabinet de kans te geven, echter was Farmers Defence Force hen voor en wilde snel tot acties overgaan. Resultaat:15 dagen na het eerste protest in plaats van 4 weken te wachten.
Op 11 oktober is er dan ook maar een bericht van Agractie uitgegaan dat men mee zal doen.

LTO (Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland), de eigenlijke vakbeweging voor de boeren, kon niet meer achter blijven bij zijn leden en moest wel reageren.
Dit hebben ze dan ook gedaan d.m.v. het organiseren van kleinere acties, die beter in de hand te houden zijn.
Een protestactie heeft pas resultaat als de sfeer niet grimmig is volgens ons! Alleen zo is er ruimte voor onderhandelingen en het opstarten van goede dialogen. Ook moet een protestactie de aandacht opbrengen die wij verlangen. We vonden dat dit een protestactie was voor de boeren en waarvoor hun staan.

In Nederland is de wet de baas en die zal te allen tijde moeten worden gerespecteerd, zowel door het kabinet als door het volk. Dit is ook tegelijkertijd het tegenwapen van het kabinet; zodra de wet wordt overtreden heeft het kabinet de macht in handen.

Doordat Farmers Defence Force meer groepen begon op te roepen, vonden wij het gevaar voor ongeregeldheden als we ook mensen uit de transportsector zouden oproepen mee te doen, te hoog.
Uiteindelijk zijn er niet meer groepen gekomen wat een geluk is voor deze dag volgens ons.

Hulpdiensten, politie en dergelijke stonden nu klaar, maar dat is door ons kabinet geregeld. Dit is een geluk voor de protestleiders om de rust te bewaren.

Als vakorganisaties zoals de onze dit zouden organiseren wordt er heel veel aandacht besteed aan veiligheid en het voorkomen van sommige situaties. Uiteindelijk wil niemand op zo’n dag in het ziekenhuis belanden of opgepakt worden door de arm der wet.

Het gaat erom dat kwesties duidelijk worden gemaakt en dat er oplossingen komen voor alle partijen. Deze protestactie is enkel tegen een maatregel voor de boeren!  
Andere sectoren zoals het transport kunnen de boeren steunen, maar niet 1 op 1 aansluiten op de maatregel die tegen de boeren is genomen.  
Geweld en gewonden moeten volgens ons niet nodig zijn en na de mooie protestactie van 1 oktober was volgens ons voor het kabinet het punt gemaakt. Hierdoor wilden wij ook afstand nemen van deze protestactie.

Ook vinden wij dat het een protest is voor het bestaan van onze boeren en daar horen andere groepen, zoals eerder aangekondigd havenarbeiders en andere sectoren, niet bij. Daarom vonden wij de protestactie gepland op 16 oktober niet in het straatje passen van wat er op 1 oktober was neergezet.

Wij zijn van mening dat de kwestie transportsector en stikstofprobleem op dit punt niet kan, omdat gewoonweg 80 procent van de vrachtwagens buitenlands zijn.

In het transport spelen andere kwesties en die hebben eigen acties nodig. Maar het is aan de beroepschauffeurs of men bereid is actie te voeren.

Vandaar hebben wij ook na 8 oktober alsnog besloten niet mee te doen. De boeren laten wel zien hoe solidair ze met elkaar zijn door met grote aantallen te komen. Wij vinden het erg mooi dat er geen of weinig incidenten zijn geweest tot zo ver.
Dit is een compliment naar de boeren en niet naar de organisatie.

De steun die we op 1 oktober gaven moet een teken zijn van wat we kunnen als we de handen ineenslaan. Ook wilden we het groot maken voor de boeren, zodat het kabinet kan zien dat er wel degelijk grenzen zijn aan hun beleid.

Meedoen op 1 oktober was voor ons een mooie kans om zonder te staken ook de solidariteit onder de chauffeurs te laten zien door middel van de groene linten.
In de transportsector is het merendeel in loondienst en beschikt niet over eigen voertuigen.
Men kan niet het werk waarvoor men betaald wordt onderbreken.  

Als beroepschauffeurs (algemeen) heroverweging van maatregelen door het kabinet of de EU voor elkaar willen krijgen, zal daar een sterke organisatie achter moeten zitten. Als u dat wilt, wordt dan lid bij ons! Dit is de enige manier om eenheid ook onder de beroepschauffeurs te krijgen.  
FNV en CNV zijn ook hier stil en laten weer niet hun mening horen.

Op 5 november zitten we weer bij de Europarlementariërs; elke suggestie is welkom en wordt toegevoegd.

Lees onze nabeschouwing van boerenprotest 1 oktober.

https://www.transporteffect.nl/Boerenprotest-onze-rol-onze-inzet-onzenabeschouwing.html

Lees onze verklaring om niet mee te doen op 16 oktober.

https://www.transporteffect.nl/VELE-VRAGEN-OF-DE-TRANSPORTSECTOR-ZICHMOET-AANSLUITEN-BIJ-DE-BOEREN.html

Wij zitten niet stil en zijn expert in toekijken !

LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )

Een greep, meer op wwww.transporteffect.nl

Overige linken !

AANSLUITEN BIJ DE BOEREN 16 OKT? Boerenprotest onze rol 1 okt SNIJDEN BEROEPSCHAUFFEURS ZICHZELF IN DE VINGERS? Wie zou het bijna niet vergeten dag vd cao DE OPEN DEUR VAN DE FNV (11 sept 2019) Ons eisenpakket op 21 mei2019 Onze visie over de huidige vakbewegingen Eisen CNV en onze visie CAO

Wij hebben diverse Thema's en acties lopen dit is te vinden op de hoofdpagina www.tranporteffect.nl

 

Brieven en dialogen voeren we op dit moment met de politici.

 

Onderwerpen zijn:

 

Stand airco verplicht stellen

Betaald Parkeren en verbodszones vrachtwagens

Valse rijbewijzen

Boetebeleid kilometerheffing België

Mobiliteitspakket en uitvoering

Code 95

 

Dit zijn allemaal punten waar we de grote vakbeweging niet zien !

 

We schrijven ook veel artikelen aan het volk over het verbeteren van het Imago en geven oppositie aan landelijke media bij foutieve berichten.

Al dit is te vinden op onze websites en in de Facebook community Chauffeursnieuws 2.0

 

Voor meer klik Facebook bericht

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun