KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

13 JULI 2019
                                      
Geschreven door
Teamlid Patrick

DE ARM DER WET

Velen van ons hebben ooit te maken gehad met een verkeerscontrole.
Af en toe horen we verhalen die chauffeurs vertellen wat ze allemaal meemaken tijdens zo’n inspectie, en af en toe de vraag kan gesteld worden of alles wel correct verlopen is volgend de regels.

Om te beginnen hebben we de politie wel eens hard nodig en zijn we blij dat ze er zijn.
Maar er zijn momenten dat het aanvoelt of je opgejaagd wild bent.
Per land liggen de prioriteiten anders vooral bij internationale beroepschauffeurs zien we dan dat de ervaringen bij controles divers zijn.
Wat de prioriteiten betreft hebben Nederlandse en Belgische chauffeurs soms het gevoel dat zij sneller aan de kant gezet worden dan bijvoorbeeld vrachtwagens uit Oostblok landen.

Als we de politie ermee confronteren dan geeft men ons ongelijk. Maar op de weg in de praktijk stellen velen toch de vraag of wij niet sneller geviseerd worden althans zo voelt het toch soms aan.

Uiteraard handelt de desbetreffende politie agent of agente in opdracht van, maar wat voornamelijk belangrijk is hoe je als chauffeur behandeld wordt en hoe je benaderd en aangesproken wordt.

Hier loop het toch wel eens mis alhoewel we eerlijkheidshalve moeten zeggen dat er naar beide partijen gekeken moet worden. Wat ook een bepalend punt is hoever men gaat is er nog een beetje menselijkheid of wordt je keihard aangepakt.
We bedoelen ermee gaat men zover dat het bloed van onder de nagels komt.
Als er echt iets grondig verkeerd zit heeft men uiteraard recht van spreken toch horen we regelmatig dat het menselijke er soms af is.
Ergens is het te verklaren doordat een politie in dienst heel wat meemaakt in zijn of haar carrière maar men moet toch professioneel genoeg zijn om op een normale manier hun taken uit te voeren is onze mening.

Met al die regels en wetten verplichtingen kan je de vraag stellen is het nog wel werkbaar.
Bijvoorbeeld bij lading beveiliging is het hek soms van de dam bij bepaalde ladingen het gebruik van 70 stuks spanbanden om een lading te zekeren is toch echt ongelooflijk veel.

Ook hebben we het idee dat de heren en dames die de regels verplicht doorvoeren géén idee hebben wat het in de praktijk betekent voor de beroeps chauffeurs.

Zo is er een voorbeeld van een verhaal dat ongeveer 4 jaar geleden plaats vond in de omgeving van Ath in België. Een chauffeur kwam van de snelweg af en ging richting Geraardsbergen hij moest rechtsaf. Voor hem stonden 4 vrachtwagens die moesten wachten op aankomend verkeer er stond ook een stopbord. De chauffeur in kwestie wilde rechtsaf had het stopbord gerespecteerd. In de middenberm stonden er twee busjes van de douane. Hij werd staande gehouden omdat men beweerde dat hij niet stil had gestaan bij het verkeersteken stopbord. De chauffeur in kwestie ontkende waarop de heer in ambt zij ik zeg het nog één keer je bent niet gestopt waarop er weer een ontkenning kwam.

De ambt werd zeer vervelend hij zij je kan nu bekennen dan is het zonder gevolg of anders ga je op de bon. De chauffeur in kwestie zei sorry ik had niet goed gekeken en heb niet gestopt want dat wil je blijkbaar horen waarop het antwoord kwam rij maar verder.

Later bleek dat men als douanier niet bevoegd was om dit te controleren. Zo zijn er waarschijnlijk nog verhalen waarvan de correctheid in twijfel kan getrokken worden. Heb je ook ervaringen die bedenkelijk zijn mag u het aan onze redactie laten weten.

Tot slot het enige dat we als beroepschauffeurs vragen is op een menselijke en respectvolle methode behandeld te worden.

Met vriendelijke groet
Hoogte boetes niets meer te maken met verkeersveiligheid
Lees ook artikel van 2018
Hoogte boetes niets meer te maken met verkeersveiligheid
Lees ook artikel van 2018