KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

29 oktober 2019


DE HORRORWEEK VAN ZWARE ONGEVALLEN

In week 43 2019 was het vaak raak met zeer zware ongevallen op de Nederlandse snelwegen.

Week 44 start ook niet goed; op maandag was het al gelijk raak.


Over het algemeen is het al zo dat er ieder jaar meer verkeersslachtoffers vallen. Echter in week 43 was het bijna elke dag raak en de impact is enorm.


De vraag die dan rijst is: hoe zou dat komen?

Hulpmiddelen in de wagens zijn er om ongevallen te voorkomen, althans dat is de bedoeling.
Maar zitten er ook niet gevaren aan, die juist averechts werken?

Of zijn het dezelfde oorzaken die al jaren spelen? Bijv. verblind zijn door de zon, of gewoonweg met andere dingen bezig zijn.

Het wordt veel gehoord dat vrachtwagenchauffeurs de hulpmiddelen vaak uitzetten. Panteia is nu ook bezig te onderzoeken of men die vaak uitzet en het waarom daarvan.

Wij hebben dit besproken in onderstaand artikel:

https://www.transporteffect.nl/NIEUWE-
WAGEN--EERST-ALLE-
HULPMIDDELEN-UIT.html

Als mensen deze hulpmiddelen wel gebruiken komen er dan niet juist extra gevaren om de hoek kijken?
Mensen kunnen ook  minder alert zijn door volledig te vertrouwen op de hulpmiddelen. We spreken hier niet alleen over vrachtwagens, maar ook over personenwagens.

Het verbod voor vrachtwagens om elkaar in te halen is van deze tijd, maar levert dit niet juist gevaren op?

In ons artikel
https://www.transporteffect.nl/
Inhaalverboden_op_de_
snelwegen.aspx
hebben we dit ook besproken.

Veel theoretici hebben wel verklaringen, maar naar onze mening gooien zij het juist op wat in de boeken staat en prijzen zij deze hulpmiddelen aan.

Wij vinden de praktijk belangrijker; daarin heb met veel meer omstandigheden te maken. Het verkeer is geen computersimulatie.

Het eerste wat men bij een ongeval ook vaak roept, is dat er een inhaalverbod voor vrachtwagens moet komen. Dit was ook het geval op bij het ongeval op de A73 van 22 oktober, waarbij een dodelijk slachtoffer viel en zes mensen werden gewond. Enkele uren later was de discussie aan de gang of er een inhaalverbod voor de vrachtwagen moest komen.

Wij vinden juist dat bij elk ongeval moet worden gekeken naar de oorzaak en naar de veroorzaker.

Hiernaar word altijd onderzoek gedaan, maar de uitkomst word zelden bekend gemaakt.

Het verkeer is sinds de grenzen zijn opengegaan een internationaal gebeuren, dus een nationale denkwijze hoort er niet in thuis.

Dit houdt in dat rijopleidingen in heel Europa gelijk moeten zijn en dat twijfel altijd moet worden weggenomen. Dit houdt in dat borden langs de weg internationaal moeten zijn en dat ook duidelijker moet worden aangegeven hoe te rijden bij wegomleidingen of werkzaamheden.

Twijfel veroorzaakt veel gevaarlijke situaties en met de huidige technieken als noodstopvoorzieningen in de voertuigen kan anticipatie verkeerd uitpakken.

Afstand houden is één van de belangrijkste regels in het verkeer; alleen is het vaak niet meer te doen.

Zodra men op 50 meter achter de voorganger blijft rijden, zien auto’s de gelegenheid om er tussen te kruipen als men een paar kilometer verderop een afslag moet hebben.

Ook als men invoegt gaat dit vaak in deze ruimte tussen de twee voertuigen.

Ook vrachtwagenchauffeurs hebben soms het gevoel je te moeten inhalen omdat je 50 meter afstand houdt.

Hierdoor komen juist onveilige situaties tot stand, wat tot zeer ernstige ongevallen kan leiden.

Voorbeeld 1.

Stel: u rijdt 80 en u hebt een afstand van 50 meter op uw voorganger.                                      Op dat moment komt er een auto tussen met een gang van 70/75. Daarop reageert uw auto, dankzij de hulpmiddelen, door sterk af te remmen.                                                Hierdoor ontstaat een harmonica-effect dat men niet moet onderschatten.

Als er iemand tussen zit die niet zo sterk kan afremmen, bijv. door verschillende gewichten per vrachtwagen, is een ongeval bijna onvermijdelijk (ook de reactietijd van 2 seconden heeft gevolgen met meerdere voertuigen achter elkaar).

Voorbeeld 2.

Stel: u heeft een afstand van 50/75 meter en een vrachtwagen haalt u in. Dan komt hij op enkele meters voor u ingevoegd.

Uiteraard worden de hulpmiddelen geactiveerd. Maar de invoegende vrachtwagen neemt ook uw gezichtsveld compleet weg, wat extra gevaar oplevert.

Nederlandse vrachtwagens rijden zelden harder dan 82 à 83 km/h, omdat de pakkans bij snelheidsovertredingen erg hoog is en die boete ook op de deurmat komt.

Helaas is dit niet het geval bij wagens uit andere lidstaten en negeren chauffeurs hiervan de inhaalverboden en snelheidslimieten.

Deze beide situaties zijn aan de orde van de dag. Vaak kan het goed gaan, maar steeds vaker gaat het goed mis.

Voor ons is het belangrijk uw mening vanuit de praktijk te krijgen en we verzoeken u dan ook die te geven.

Wij zullen ons ook gaan inzetten om rapporten te krijgen over de oorzaken van ernstige ongevallen.

We willen graag alles bundelen en dit de minister aanbieden.



Zie ook :

https://www.transporteffect.nl/MEER_
VERKEERSDODEN_HEBBEN_WIJ_TOCH_
VOORSPELD.aspx

Artikel apr. 2019



Met vriendelijke groet,

Voor meer klik Facebook bericht

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun