KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

18 oktober 2019

EEN NIEUWE ORGANISATIE UIT DE HOED VAN DE EU: SOCIALE DUMPING.
(veel kritiek hebben we wel)

De Europese Arbeidsautoriteit ELA is opgericht en wil Europese landen ondersteunen om misbruik en uitbuiting tegen te gaan van werknemers die in een ander EU-land werken.

Europese vakorganisaties zijn nog wel sceptisch en noemen dit een stap in de goede richting.
In de Europese Unie werken gemiddeld 17 miljoen mensen in een ander dan hun eigen land.
Door de verschillen in lonen, sociale zekerheid en belastingen, en door de gaten in de wetgeving waarvan bedrijven profiteren en zich op die manier schuldig maken aan sociale dumping.
Om hier meer zicht op te krijgen is Europese Arbeidsautoriteit ELA opgericht.

Europa reageerde pas in 2017 door te beslissen dat een Europese Arbeidsautoriteit, een instelling die over de landsgrenzen heen sociale dumping zou kunnen bestrijden, noodzakelijk was.

Op 16 oktober 2019 was het eindelijk een feit en is de organisatie opgericht.
Maar is dit geen halve organisatie geworden?

De Europese Arbeidsautoriteit zal zetelen in Bratislava (Slowakije) en zal de taak hebben om samenwerking te bevorderen en afspraken tussen de nationale overheden mogelijk te maken.

Echter alles is vrijblijvend en men kan weigeren om mee te werken.
Men start met 144 personeelsleden en met spreekt over een budget van 50 miljoen.
Voor ons de vraag: waarom dan half werk?
Waarom mag deze organisatie geen controle uitoefenen en boetes opleggen!?

Uiteindelijk heeft men nu meer de taak van kennis vergaren en overdragen. Niet meer en niet minder.

Dit is ook de kritiek aan het adres van deze organisatie door de Europese vakbewegingen.
Wij delen deze kritiek en hebben dat ook kenbaar gemaakt.
De Europese Arbeidsautoriteit kan lidstaten bijstaan bij de toepassing en de correcte uitvoering van de Europese regels rond ‘arbeidsmobiliteit’. Dat is alles.

De opdracht van de ELA bestaat uit:

Taak 1: Het informeren van bedrijven over hun rechten en plichten en de bedrijven hierop wijzen.
Taak 2 : Het ondersteunen van de samenwerking tussen de EU-landen bij grensoverschrijdende toepassing van de regels, dit om taalbarrières tussen de landen te verkleinen.
Hierbij is te denken aan
alleen begeleiding van gezamenlijke controleacties in verschillende landen.

Wij vinden dat vooral de plank wordt misgeslagen doordat deze organisatie geen bevoegdheden heeft en alles moet komen van informatie die door de landen zelf wordt aangeleverd.

Wij hebben kenbaar gemaakt dat er door heel Europa juist 1 organisatie moet zijn om sociale dumping aan te pakken.
De gedachte is hierbij een organisatie als een Interpol van de politie, maar dan gespecialiseerd op dit vlak.
Wij denken dat alleen dan adequaat kan worden gereageerd en dat de pakkans zeer hoog zal zijn.
Hierdoor zullen bedrijven niet meer het risico willen lopen de mazen van de wet te gebruiken dan wel te misbruiken.

Op 5 november zitten wij aan de tafel bij de Nederlandse Europarlementariërs en wordt dit punt ook meegenomen.

Wederom is het jammer dat de twee grootste vakbewegingen van Nederland tot op heden geen standpunt geven.

Met vriendelijke groet,

Wij zitten niet stil en zijn expert in toekijken !

LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )

Een greep, meer op wwww.transporteffect.nl

Een greep uit onze laatste artikelen

AANSLUITEN BIJ DE BOEREN 16 OKT? Boerenprotest onze rol 1 okt SNIJDEN BEROEPSCHAUFFEURS ZICHZELF IN DE VINGERS? Wie zou het bijna niet vergeten dag vd cao DE OPEN DEUR VAN DE FNV (11 sept 2019) Ons eisenpakket op 21 mei2019 Onze visie over de huidige vakbewegingen Eisen CNV en onze visie CAO

Wij hebben diverse Thema's en acties lopen dit is te vinden op de hoofdpagina www.tranporteffect.nl

 

Brieven en dialogen voeren we op dit moment met de politici.

 

Onderwerpen zijn:

 

Stand airco verplicht stellen

Betaald Parkeren en verbodszones vrachtwagens

Valse rijbewijzen

Boetebeleid kilometerheffing België

Mobiliteitspakket en uitvoering

Code 95

 

Dit zijn allemaal punten waar we de grote vakbeweging niet zien !

 

We schrijven ook veel artikelen aan het volk over het verbeteren van het Imago en geven oppositie aan landelijke media bij foutieve berichten.

Al dit is te vinden op onze websites en in de Facebook community Chauffeursnieuws 2.0

 

Voor meer klik Facebook bericht

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun