KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

17 september 2019

GEMEENTES GOOIEN DE BOEL OP SLOT VOOR VRACHTWAGENS.


Steeds meer gemeenten kiezen de makkelijkste weg en weigeren vrachtwagens te laten overnachten.

De gemeente Denderleeuw (België) gaat nu al zo ver dat men niet eens meer tijdelijk mag parkeren met voertuigen boven de 5 ton.

Bedrijven zijn begonnen met dit fenomeen en hebben het voorbeeld gegeven door vrachtwagens die hun producten vervoeren het parkeren te weigeren.

Werkgeversorganisaties en vakbewegingen hebben dit toegelaten, en nu is het vrijwel standaard geworden dat een vrachtwagenchauffeur nergens meer welkom is, behalve om te laden of lossen.

Toiletgebruik is al moeilijk, laat staan een douche nemen. 
                                                                                              
Het hek is nu helemaal van de dam !

Gemeenten hebben deze makkelijk weg ook ontdekt en gaan zonder blikken of blozen over tot het verbieden van geparkeerde vrachtwagens in hun gemeentes.
Zelfs op bedrijventerreinen als er geen woonhuizen in de buurt zijn.
Waarom zouden ze nog vrachtwagens op bedrijventerreinen laten overnachten zullen ze waarschijnlijk denken ?
Een verbod is makkelijk en heeft voor de gemeenten alleen maar voordelen.

Maar het is natuurlijk wel ongelofelijk dat beroepschauffeurs keer op keer de pispaal zijn.
Gemeenten weten immers dat een beroepschauffeur geen bezwaar kan maken en ze weten ook dat werkgeversorganisaties en vakbewegingen geen actie ondernemen.

Alleen burgers uit de desbetreffende gemeenten zijn maar stemgerechtigd en die moeten ook op hun wenken worden bediend.
Tenslotte heeft de gemiddelde burger geen directe band met vrachtwagens en vaak staat men er niet bij stil hoe de producten in de schappen komen, hoe bedrijven aan hun grondstoffen komen en hoe hiermee wordt voorzien in werk voor de burgers.

Eerder was het in Nederland verplicht in ieder geval een plek aan te wijzen waar vrachtwagens mochten overnachten.
Helaas zien we dat dit veelal wordt genegeerd.
Als er toch plaatsen worden aangewezen, zien we die vol staan met personenwagens.
Wanneer je dan belt dat er personenwagens staan op de aangewezen plekken voor vrachtwagens, krijg je te horen dat opeens beide soorten voertuigen er mogen staan en vrachtwagens geen alleenrecht hebben.

Ook staan verbodsgebieden nergens aangegeven bij afslagen en wordt de chauffeur hierdoor keer op keer verrast. Chauffeurs kennen nu eenmaal niet elk gebied in Europa op hun duimpje.

Helaas wordt hiervan wel uitgegaan. Het wordt daardoor voor een beroepschauffeur ook vrijwel onmogelijk om alle wetten en regels nog op te volgen.

Vakbewegingen horen hiertegen in actie te komen en horen de gemeenten te vragen om verantwoordelijkheid en oplossingen voor de beroepsgroep.

Op dit punt laten vakbewegingen het afweten, en het gaat van kwaad tot erger.

Beroepschauffeurs worden door deze maatregelen soms genoodzaakt op landweggetjes te staan of op plekken waar de pakkans klein is, met alle bijkomende gevaren van dien.

Bij wegrestaurants ging men voorheen parkeren om te eten, maar nu is het vooral gratis parkeren omdat er als gevolg van gemeentelijke regels minder gelegenheden zijn.

Wij als Transporteffect hebben de Tweede Kamer hierop al gewezen.  Maar de Kamerleden en ministers lijken het geen probleem te vinden, omdat er op deze manier geen andere optie komt tot betaald parkeren.

Ook kan men extra inkomsten genereren door middel van hoge boetes.

Betaald parkeren heeft meer weg van gevangeniskampen dan dat een chauffeur zich welkom voelt, en dan nog eens tegen extreem hoge kosten.

Vakbewegingen stimuleren blijkbaar de hele gang van zaken.

Wij van Transporteffect, Chauffeursnieuws en Chauffeursbelangen kunnen hierbij niet stil blijven zitten en wij willen zeker ons ongenoegen kenbaar maken.

Wij zijn begonnen met het benaderen van de Belgische gemeente Denderleeuw en we eisen  herroeping van het besluit dat boven de 5 ton niet meer geparkeerd mag worden.                               

Wij gaan elke gemeente aanschrijven en zullen elke gemeente om verantwoording vragen.

Als we eenmaal genoeg leden hebben zullen we er niet voor terugdeinzen gerechtelijke procedures op te starten.


Met vriendelijke groet,
LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )