KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

25 augustus 2019

IN ACTIE OMTRENT KOSTEN CODE 95 VOOR OUDERE CHAUFFEURS DIE ALSNOG CODE 95 MOETEN HALEN.


Als men voor 15 juni 1955 geboren was, had men een uitzondering voor het volgen van de code 95 verplichtingen.

Dit was een goede zaak omdat deze groep de leeftijd heeft van op zijn minst 64 jaar nu.
De overheid en pensioenorganisaties dwingen mensen nu langer door te werken.
Voor deze groep telt pas vanaf de leeftijd van 66 jaar en 4 maanden dat men inkomsten vergaart en zichzelf in levensonderhoud kan voorzien.
Een simpele rekensom zegt ons dat men dus alsnog de code 95 moet halen voor minimaal 2 jaar en 4 maanden.
Als men dit niet haalt dan heeft men simpel gezegd geen inkomsten als beroepschauffeur.
Natuurlijk zijn wij er tegen dat men zolang moet doorwerken met een zwaar beroep en dat men het niet verdient om met de rug tegen de muur te staan.
Buiten dit feit vinden wij ook dat de groep van ruim 11 duizend chauffeurs niet zomaar opgedrongen kunnen worden met extra kosten voor een fout die de overheid begaan heeft.
De overheid dwingt men deze kosten te maken omdat simpel gezegd men anders niet het beroep kan uitvoeren en men geen inkomsten heeft !
De Europese Unie heeft de minister geen andere optie gegeven dan het uitvoeren van de wet omtrent code 95 maar wie is verantwoordelijk voor de gevolgen ?
De minister wordt geacht om de wetten te kennen en ook uit te voeren.
Als men een verkeersovertreding begaat moet men ook de boete betalen en kan die niet neerleggen bij een ander !

Dit doet de minister nu wel !

Ze verklaart per april 2020 gewoon even de categorie van deze groep ongeldig is en dwingt ook nog eens het rijbewijs om te ruilen met extra kosten voor de gebruiker !
Velen moeten alsnog code 95 halen als men inkomsten wil hebben in dit vak.
Kosten die we eraan kunnen verbinden komen al snel op 1200 euro voor een chauffeur en dit moet men in zeer korte tijd neerleggen en ook de cursussen volgen.
De minister heeft in 2018 een uitgebreid onderzoek laten doen om hoeveel personen dit gaat en wil inzicht in wat het kostenplaatje is, evenals de extra inkomsten voor overheid en CBR.
Want als men het rijbewijs eerder omruilt moet men ook een gezondheidsverklaring afgeven om de categorieën te behouden. (Met of zonder code 95)

Waar zijn in deze kwestie de vakorganisaties ?
Waar zijn de werkgeverorganisaties ?

We horen wederom niets van deze organisaties die er zouden moeten zijn voor de werknemer of werkgever !
Wij hebben op wat hierboven staat wel actie en ondernomen en hebben vorige week een brief verzonden naar I&W.
Wij vinden dat op zijn minst er een juridische verantwoording moet komen en dat alle kosten van deze chauffeurs voor de minister moeten zijn !
Ook al doen de grote vakorganisaties wederom niets vinden wij het belangrijk dat u wederom steun krijgt van onze organisatie en u niet keer op keer in het diepe wordt gegooid als beroepschauffeur.
Wij kunnen ons werk alleen voortzetten met steun van de beroepschauffeurs en kunnen nog meer betekenen als beroepschauffeurs zich aansluiten !

Word lid a.u.b.

Met vriendelijke groet
LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )
Actie is ten einde