KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

17 oktober 2019
NIEUWE WAGEN? EERST ALLE HULPMIDDELEN UIT!

Tal van zogenaamde hulpmiddelen in de vrachtwagens tegenwoordig, maar zijn ze juist niet irritant?
Geluidssignalen blijven zich in de cabine van de vrachtwagen herhalen.

Lane control, AEBS, ACC, allemaal hulpmiddelen die zijn bedacht achter een computer.

Lane control is een hulpmiddel voor als men over de witte lijn gaat. De wagen geeft een bromtoon of een geluidssignaal.
Door de sporen in het wegdek komt het regelmatig voor dat men de witte lijn raakt en dan krijgt men dus dit signaal. Een chauffeur die niet weet waar dit signaal voor waarschuwt, is juist afgeleid door het zoeken naar de oorzaak ervan.
Een chauffeur die wel weet wat het is zet het systeem in veel gevallen gelijk uit.
Geen chauffeur wil elke keer deze toon horen en voorkomen kan simpelweg niet, door de sporen in het wegdek.
Zware vrachtwagens en breedtetransport rijden juist op de lijn en daardoor heb je daar vaak de sporen.

AEBS, Advanced Emergency Braking System.
Dit systeem zet men ook vaak uit. Bij regen komt vaak al gauw de melding dat de sensor bevuild is.
En als een vrachtwagen of personenwagen na inhalen voor je invoegt, remt de wagen sterk af.
Dit is voor een chauffeur onnatuurlijk gedrag en het verkeer achter het voertuig houdt hier uiteraard ook geen rekening mee.

ACC, Adaptive Cruise Control

Dit systeem werkt samen met de cruisecontrol en AEBS.
Het houdt via de sensors in de gaten wat je afstand is tot je voorganger en past de snelheid aan.
Op het eerste gezicht lijkt het een mooi systeem en echt een mooi hulpmiddel.
Men kan bijvoorbeeld zien wat de snelheid is van de voorganger en hoeveel meter afstand je hebt.
Toch zetten veel chauffeurs deze functie ook uit.
Het probleem is namelijk dat deze functie alleen werkt bij droog weer en je bij regen om de zoveel keer een signaal krijgt dat de sensor bevuild is.
Ook werkt dit alleen als voertuigen niet kunnen inhalen, omdat de wagen elke keer als een voertuig binnen de ingestelde afstand voor je komt, afremt.
Dit heeft als gevolg dat voertuigen je alleen maar meer gaan inhalen.

In computersimulaties is alles in te stellen en dan zal het allemaal zeker goed werken.
Ook als ieder voertuig de zelfde hulpmiddelen heeft en het bekende treintje rijden een feit wordt.
Maar voor nu is dit nog ver weg, en een chauffeur wil juist de functies vaak uit hebben om niet elke keer met de nadelen te worden geconfronteerd.

De minister

Vorig jaar riepen de minister en de media dat het ongeoorloofd was deze fucties uit te zetten.
Er werd zelfs een proefproces gehouden om de chauffeur verantwoordelijk te houden als deze fucties werden uitgezet.
De rechter is hierin niet meegegaan.

Dit geeft wel aan dat er veel gebrek is aan praktijkkennis onder het volk en bij de mensen die aan de touwtjes trekken.
Vandaar dat organisaties als de onze zeker niet onbelangrijk zijn.
Steun ons, en geef ons bestaansrecht.

Met vriendelijke groet,

Wij zitten niet stil en zijn expert in toekijken !

LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )

Een greep, meer op wwww.transporteffect.nl

Een greep uit onze laatste artikelen

AANSLUITEN BIJ DE BOEREN 16 OKT? Boerenprotest onze rol 1 okt SNIJDEN BEROEPSCHAUFFEURS ZICHZELF IN DE VINGERS? Wie zou het bijna niet vergeten dag vd cao DE OPEN DEUR VAN DE FNV (11 sept 2019) Ons eisenpakket op 21 mei2019 Onze visie over de huidige vakbewegingen Eisen CNV en onze visie CAO

Wij hebben diverse Thema's en acties lopen dit is te vinden op de hoofdpagina www.tranporteffect.nl

 

Brieven en dialogen voeren we op dit moment met de politici.

 

Onderwerpen zijn:

 

Stand airco verplicht stellen

Betaald Parkeren en verbodszones vrachtwagens

Valse rijbewijzen

Boetebeleid kilometerheffing België

Mobiliteitspakket en uitvoering

Code 95

 

Dit zijn allemaal punten waar we de grote vakbeweging niet zien !

 

We schrijven ook veel artikelen aan het volk over het verbeteren van het Imago en geven oppositie aan landelijke media bij foutieve berichten.

Al dit is te vinden op onze websites en in de Facebook community Chauffeursnieuws 2.0

 

Voor meer klik Facebook bericht

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun