KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

14 augustus 2019

RUIM 240 REACTIES, over het chauffeursvak !

Wij gaan er dieper op in en komen met onze visie !
Veel geklaag zien wij ! En men roept ook dat het vak een roeping is.
Kan je chauffeur worden of moet het in je bloed zitten ?
Natuurlijk kan je gewoon je rijbewijs halen en op de wagen gaan, het chauffeursvak is erg divers en je hebt tal van mogelijkheden ! Van autotransport tot koelvervoer en van nationaal tot internationaal.
Uiteindelijk is het wie je kiest als werkgever, welke routes en landen je gaat rijden.
Het kan dus gewoon werk zijn maar het kan ook een passie zijn. Als je elke avond thuis bent of je gaat bij werkgevers rijden die aan lijndienst doen dan is het veelal werk en minder passie.
Internationaal chauffeur en weken van huis dan verdien je meer, maar je moet het aankunnen.
De gezinssituatie moet er op ingericht zijn en de chauffeur zelf moet uit het goede hout gesneden zijn om dit te kunnen.
Maar ook dan blijft het wel werk.
Het grote voordeel van het werk blijft dat men niet op één plek is en tussen muren zit zoals een kantoorbaan.

Geklaag uit de sector !

Het beroep vraagt vooral om zelf alles op te lossen wat op je pad komt.
Een chauffeur is ook een eenmanszaak op de weg. Dit houdt in dat men van nature niet met anderen samen wil/kan werken.
Iedereen weet wel dat de huidige vakbewegingen zich matig inzetten voor de sector en dat we onderaan de ladder staan met het toekennen van onze belangen.
FNV en CNV tolereren alles wat werkgevers willen,  maar ook de politiek. Het is alleen hun taak maar geworden om te zorgen dat er geen onrust komt in de sector.
In de crisisjaren zijn duizenden chauffeurs een complete schaal teruggezet in salaris. (Waar waren de Vakorganisaties toen ? ) Dit zijn vele procenten achteruitgang.
Vanaf 2005 hadden we recht op vakantiegeld, ook over onze overuren. De vakorganisaties hebben dit ruim 15 jaar genegeerd en kopen het uiteindelijk af met bruto 750 euro !
Toekomstige mobiliteitspakket vakbonden waren daar ook niet te zien !
Zo zijn er al heel veel punten !
Het geklaag is ook niet om de inhoud van het vak maar hoe wij regels krijgen opgelegd en hoe we alles moet slikken.
Vakbonden drukken ons in een hoek en we moeten daar blijven.
CNV komt bijvoorbeeld met  cao voorstellen die bij lange na niet gelijk trekken wat chauffeurs al die jaren hebben ingeleverd financieel gezien.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook slecht te noemen en er wordt niets aan gedaan door de vakorganisaties.
FNV komt pas met voorstellen 2 maanden voor de CAO afloopt. Ook dit is onvoorstelbaar en geeft echt aan dat waar wij staan in de maatschappij voor de Vakorganisaties.

Waarom wij wel ?

Hoe vaak krijgen we niet te horen dat er al meerdere groepen hebben geprobeerd om het tij te keren !
Hoe vaak horen we nu niet dat de chauffeurs nooit tot een eenheid c.q. formatie zullen komen !
Men heeft gelijk ! De beroepschauffeur heeft niets over voor zijn toekomst !
Met een achterban van bijvoorbeeld 1000 leden hadden we aan de tafel kunnen zitten en onze eisen op tafel kunnen leggen !
Op de ruim 100.000 beroepschauffeurs heeft nog geen 1 procent 20 euro over voor een jaar om dat te realiseren.
Maar klagen kan iedereen en eisen stellen aan ons ook.
Nederlanders hebben ook de naam omtrent dit.

Als u het TIJ WILT KEREN dan kan het niet alleen bij klagen blijven en u kunt ook bijvoorbeeld 2 tientjes  investeren in ons.
Ook wij moeten een officiële achterban hebben !
Iedereen weet wel dat we vanaf 2007 actief zijn met serviceverlening naar u toe.
Door deze kennis en ingangen te benutten weten we dat we het tij wel kunnen keren !
Vanaf 2018 zijn wij officieel begonnen volgens alle wetten en regels.

Snel kwamen we erachter dat men alles van ons eisten maar lid worden wilde men niet !
Wij hebben veel mensen al individueel kunnen helpen,  maar beloften om lid te worden bleven uit.
Zakelijk gezien zijn wij ook niet goed bezig maar we willen de chauffeurs niet laten vallen.
We zijn intensief bezig geweest met het mobiliteitspakket waarmee veel punten gerealiseerd zijn. (Hetgeen beter is dan de voorstellen in 2017 !)

Stand Airco komen we ook verder mee en nu alleen nog wachten op een daadwerkelijke wet.
De nieuwe CAO zijn wij uiteraard ook mee bezig en proberen sturing te krijgen bij de CAO partijen.
(Deze partijen zijn zeer moeilijk om te laten luisteren en dialogen mee aan te gaan)
Zonder leden doen we dit nu door te bouwen op ons bereik en bekendheid, echter arrogantie is hier onze vijand.
Natuurlijk met officiële leden kunnen we veel meer doen dan hebben we meer zeggenschap en het is financieel haalbaar.
Nu moet ons team een baan ernaast hebben en veel uitnodigingen afslaan.
Ook moet men zelf in alle kosten voorzien en elke stap zelf bekostigen.
Veel kosten kom je niet onderuit en bijvoorbeeld  bankkosten, providerkosten, advocaatkosten  enz.
Zonder leden halen we ook het einde van het jaar niet en gaan we simpelweg failliet.

Tot slot

Willen jullie als beroepschauffeur een beter leven dan zullen jullie toch lid moeten worden.
Wij kunnen het zonder leden niet volhouden.
CNV en FNV zien wij ook niet als de oplossing voor jullie !
Als u denkt, een ander staat wel weer op als wij failliet zijn, dan zal het uitdraaien op hetzelfde als men zover kan komen als wij nu zijn.


Met vriendelijke groet,
LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )
Actie is ten einde

Een aantal van de reacties. Meer op facebook bericht.