KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

10 oktober 2019

TRANSPORTEURS HEBBEN HET MOEILIJK DOOR LATE CAO!
Nog maar 2,5 maand te gaan en er zou een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer op tafel moeten liggen.

Voor transportondernemingen is het van groot belang dat men weet waar ze aan toe zijn.

Het verleden laat ons zien dat de organisaties die de cao regelen vaak maanden te laat met duidelijkheid komen en dan wordt alles met terugwerkende kracht opgelegd aan de vervoerders.

Natuurlijk kan de werknemer denken dat het wel in zijn portemonnee zit.
Alleen als men verder denkt, wordt indirect de markt kapotgemaakt.
Wij vermoeden dat u nu zult denken: hoezo?
Wij zullen proberen dat hier uit te leggen.

Transportondernemers moeten keer op keer onderhandelen met klanten over de vrachtprijzen.
Contracten zijn vaak 3 jaar geldig en men moet steeds van voor af aan beginnen met onderhandelen.

Een groot deel van de minimumprijs die een ondernemer moet vragen hangt af van zijn personeelskosten.
Personeelskosten zijn voor een ondernemer vaak de grootste kostenpost, en zijn dus zeer belangrijk.

Zolang er geen duidelijkheid is kan men moeilijk van een klant eisen van om zomaar bijv. 5 procent meer neer te leggen.
De klant ziet je al aankomen. Bovendien liggen ook nog eens meer kapers op de kust.

De prijsafspraken omtrent personeelskosten worden dus gemaakt op basis van het huidige cao-stelsel.
Als dan de organisaties naderhand met een akkoord komen, zal er met terugwerkende kracht alsnog meer moeten worden betaald.
Dit gaat af van de financiële ruimte van een transportondernemer; de klant van de ondernemer betaalt die meerkosten niet.

Ook zit men vast aan de afspraak die is gemaakt door de cao-organisaties toen alles nog niet duidelijk was.
Dit werkt door op de financiële gezondheid van een bedrijf.
Keer op keer lopen ondernemingen hier tegenaan, omdat de cao-organisaties zeer laks zijn met de deadlines.

We hebben dit fenomeen ook gezien bij het vakantiegeld dat chauffeurs te goed hadden.
Doordat organisaties het hadden nagelaten direct in actie te komen, werden wij afgescheept met 750 euro bruto.

Er was voor bedrijven gewoon geen financiële ruimte om het volledige bedrag te betalen, wat wettelijk wel moest.
Dit is in onze ogen volledig toe te schrijven aan laksheid en niet adequaat reageren.
Nu kunt u natuurlijk zeggen dat bedrijven het geld apart hadden moeten leggen voor als men er achter kwam, maar iedereen weet dat dat nooit gebeurt. Daarbij hadden bedrijven niet de kennis, en hebben nooit hun prijzen daarop afgestemd.

Deze situatie is vergelijkbaar met een te late cao, in die zin dat men ook met terugwerkende kracht moet betalen.

Daarbij komt dat lopende contracten eerst moeten worden afgemaakt voor men de prijzen kan aanpassen.

Nu zullen veel chauffeurs denken dat het niet hun portemonnee raakt.
Maar is dat wel zo? Als een bedrijf weinig financiële ruimte heeft, kan men dan iets extra’s over hebben voor een chauffeur?

Nog een punt is: blijven op deze manier ook niet de marktprijzen onnodig laag?
Degene die als eerste nieuwe contracten kan scoren nadat de cao beroepsgoederenvervoer bekend is, heeft een groot voordeel.
En degene die nog bijv. 2,5 jaar door moet gaan haalt niet de winst die was verwacht.

Daarom zijn we dit jaar zo aan het pushen geweest om op tijd te zijn met de onderhandelingen.

Helaas konden we dit niet eisen zonder gedegen achterban.
Het valt ons wel erg op dat vakbewegingen en werkgeversorganisaties op deze manier de markt kunnen beïnvloeden, en wij vragen ons af welk belang het voor deze organisaties heeft om niet gewoon te doen waarvoor ze bestaan.


Als een bedrijf financieel goed draait wordt zijn personeel daar ook beter van, en het personeel kan eisen op tafel leggen.


Met vriendelijke groet

SNIJDEN BEROEPSCHAUFFEURS ZICHZELF IN DE VINGERS?

Natuurlijk gunnen we de grote vakorganisaties een slechte opkomst niet, maar .....
06 October, 2019

FNV GAAT BEGINNEN MET ACTIES! MAAR IS DIT NIET MOSTERD NA DE MAALTIJD?

Natuurlijk staan we achter elke actie, alleen werk dit niet averechts?? Is dit wel een actie te noemen ? Lees onze tekst !
04 October, 2019

EISENPAKKET VAKBONDEN CAO ONDERHANDELINGEN 2020

Ons eisenpakket al op 21 mei aangegeven. Sturing voor de CAO-partijen
21 May, 2019

DE VAKBEWEGINGEN DOEN NIETS VOOR ONZE GROEP ! (Dit horen we vaak)

De afgelopen 2 jaar hebben we veel ervaringen opgedaan omtrent organisaties.

Toch eens tijd om ook onze mening te geven !

13 September, 2019

DEZE BERICHTEN WERKEN IMAGO SCHADE IN DE HAND !

Bericht naar heer Bosseveld maar ook naar het media platform Nieuwspaal.
Werkgeversorganisaties hebben ook alle belang bij dit soort berichten.
Reactie is dan ook nodig volgens ons !

13 September, 2019

DE OPEN DEUR VAN DE FNV, BETER LAAT DAN NOOIT ZULLEN WE MAAR DENKEN

Komen vakbewegingen als moster na de maaltijd ?
Zal het wederom bij mooie woorden blijven ?
Wij tonen al meer inzet als de mactige vakbewegingen met ruim 1000 man personeel.

11 September, 2019

VRACHTWAGENCHAUFFEUR EEN ZWAAR BEROEP ?

Classificatie voor een zwaar beroep ! We moeten ons laten horen !
06 September, 2019

BESTE BEROEPSCHAUFFEURS IN HET BEROEPSGOEDERENVERVOER

Zoals u weet moet er op 1 januari 2020 een nieuwe CAO op tafel liggen. Het valt ons op dat er weinig reactie is op de voorstellen die het CNV heeft neergelegd.
21 July, 2019

DE CNV KOMT MET EISEN VOOR DE NIEUWE CAO

Onze algemene indruk is dat men erg laag inzet en dat men niet teveel tijd eraan kwijt wil.
14 July, 2019

WAAR BLIJVEN DE VAKBONDEN DIE AAN DE CAO ONDERHANDELINGEN DEELNEMEN

Deze tacktiek is uiteraard niet in ons voordeel !
Een eisenpakket is nodig om tot dialogen te komen !

01 May, 2019

HET GAAT GOED MET DE TRANSPORT ! TIJD VOOR DIKKE LOONSVERHOGING !

Van de week de firma Vos met het nieuws dat er veel te verdienen valt met de transport. Wij vinden dat er boter bij de vis moet !
05 April, 2019

NIET NAKOMEN VAN CAO AFSPRAKEN MAKKELIJK VOOR WERKGEVERS !

Hoe vaak horen we niet iemand zeggen...... DAT mag een werkgever niet volgens de CAO
03 April, 2019

AANKOMENDE CAO ONDERHANDELINGEN, WAAROM HOREN WE MAAR NIETS ?

8 maanden te gaan, dan zou er een nieuwe CAO op tafel moeten liggen.Angstvallig lijkt het misschien wel, of wil men helemaal nog geen nieuwe CAO ?
24 March, 2019

LID WORDEN VAN EEN VAKORGANISATIE !

Je hoort vaak zeggen ik ben geen VAKBONDSMAN -
of men dit een waardig excuus vindt om niet een vakbeweging te steunen

18 March, 2019

DE GROOTSTE VAKBOND VAN NEDERLAND ZEGT GEEN GELD TE HEBBEN !

Is het toeval dat dit bericht naar de pers lekt ?
21 miljoen euro is beschikbaar volgens de FNV dit is een ernorm bedrag volgens ons .. lees meer

09 February, 2019

GESPECIALISEERDE VAKBONDEN BEREIKEN MEER!

GESPECIALISEERDE VAKBONDEN BEREIKEN MEER !
We zien al vaker dat vakbonden van een bepaalde sector meer kunnen bereiken dan de grote vakbonden van ons land.. Lees het hier !

04 February, 2019

Wij zitten niet stil en zijn expert in toekijken !

LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )

Voor meer klik Facebook bericht

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun