KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

19 JULI 2019
                                      
Geschreven door
Teamlid Patrick

VAN KWAAD TOT ERGER

Vorig jaar was ik aan het surfen op het internet.
Op Facebook kwam ik op een lokaal platform foto’s tegen van een tankwagen. Het bleek te gaan om de tankwagen van een kameraad van mij, die chauffeur is op de wagen. Ik begon verder te kijken, de foto liet zien dat hij op een polderwegje reed waar zeven ton en half verbod gold. Met de tankwagen brengt hij gas naar boerderijen – particulieren – en horeca zaken, die niet op het gas netwerk aangesloten zijn.
Met andere woorden hij moest in deze straat gaan lossen en kon dus niet anders.

Ook is zijn trekker trailer combinatie aangepast doormiddel van stuur-assen en een totale lengte van vijftien meter.

De commentaren waren verbijsterend erg, ik kon me niet inhouden en schreef het volgende:
Beste mensen heeft u erbij stil gestaan dat deze chauffeur ter plaatse in dat straatje moest lossen, het de enige manier is om daar gas te gaan lossen.
Dat u foto’s plaatst waar de bedrijfsnaam zichtbaar is inclusief de nummerplaat, en u beschuldigingen uit die nergens op slaat
.

De hel brak uit na mijn opmerking tientallen heftige tegenreacties volgden er.

Ik nam de telefoon belde hem ( Peter ) op.

Ik zeg, kijk eens op die bepaalde Facebook pagina en lees vooral wat er staat. Meer dan een uur later krijg ik telefoon terug van hem, hij was helemaal van zijn melk.
Dagen heeft hij er van wakker gelegen terwijl hij gewoon zijn beroep uitoefende.
Ik ken hem persoonlijk zeer goed als er één top en correcte chauffeur is, dan is hij het wel.
Als chauffeur wordt je dikwijls scheef bekeken en is er weinig begrip of respect.
Kom je op een feestje of een andere gelegenheid waar je in contact komt met mensen die je niet kent ontstaan er wel eens gesprekken.
Het gebeurd dat de vraag komt en wat doet u als beroep meneer ? Antwoord: vrachtwagenchauffeur.
Plots valt het gesprek wel eens stil en zie je ze bedenkelijk kijken, het lijkt wel of je crimineel bent waarmee ze niks te maken willen hebben.
Als er meerdere deelnemen aan de kennismaking zie je dat je aan de zijkant beland, en er nog weinig aandacht geschonken word.
Is er dan toch iemand die een gesprek aangaat,en er zijn in de weken voorheen zware dodelijke ongevallen gebeurd dan is het hek helemaal van de dam.

Men begint er meteen over en komt de vraag hoe kan dat gebeurd zijn hoe lomp ben je dan, wat een klote chauffeur, ga zomaar verder.
Meestal probeer ik duidelijk te maken dat het iedereen kan overkomen het gaat over fracties van seconden.
Zeg nooit nooit morgen kan het zo maar gebeuren.

Het gesprek valt weer stil. Door de vele negatieve berichten in de media is dit nog te verklaren, toch heeft men géén idee wat het vak inhoud.
Heel vroeger was een chauffeur iemand die geen opleiding gehad had, dit doordat mensen het vroeger niet konden betalen en er in vele gevallen nog geen opleidingen bestonden.

In die tijd begon je snel te werken om mee te helpen het gezin te onderhouden, het waren dikwijls grote gezinnen met meerdere kinderen er moesten inkomsten binnen komen.
Als men geen ander werk had ging men vaak op de vrachtwagen en bleef er meestal heel zijn verdere leven op.
De tijden zijn veranderd, nu zijn de West Europese opleidingen om vrachtwagenchauffeur te worden niet van de minste (MBO-2 niveau is de start). De opleidingen zijn dus van een hoogstaand niveau, waaruit toch heel wat chauffeurs voortvloeien met hoge capaciteiten.

We willen toch nog eens benadrukken dat we spreken over West Europese landen, Nederland / België / Duitsland / Frankrijk enz. Men verlangt heel wat het liefst meerdere talen spreken, technische kennis, communicatief zijn een goede attitude, verantwoordelijkheid. Kortom de tijd dat een chauffeur een persoon was die een lage kennis had door diverse omstandigheden en weinig capaciteiten is al lang voorbij.

En laten we eerlijk zijn, we kunnen niet allemaal arts of advocaat of computerspecialist worden, daarbij zijn er mensen die gewoon niet goed kunnen studeren en beter zijn in andere dingen.

Wat is er in godsnaam verkeerd aan om vrachtwagenchauffeur te zijn waarom kijkt men zo neer op ons.

In mijn schaarse privé tijd was ik organisator coördinator voor grote evenementen, dit voor een goed doel dit puur als vrijwilliger.
Wij hielpen daarmee ernstig zieke kinderen tot palliatieve kinderen, het contrast kon niet groter zijn. Lof, respect, hartverwarmende woorden knuffels.
En toch ben ik die chauffeur uit zovele goede collega’s met een hart op de juiste plaats waar men op neer kijkt en niet weten wat we doen. We mogen verdomd trots zijn op onszelf op wat we doen, op het chauffeur zijn.

Met vriendelijke groet,

Teamlid Patrick
Dossier Calais van ons (klik hier)