KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

15 JULI 2019

VERTROUWEN WE NIET TE VEEL OP ELECTRONICA.

In het verkeer, en in en om voertuigen is het een bolwerk van elektronica.
Wij stellen de vraag of men hier niet te veel op vertrouwt ?
Dat er veel geld aan verdiend wordt, moge duidelijk zijn.

Vrachtwagens met camera’s, smart-tachograaf, veiligheidssystemen en tolsystemen, het is aan de orde van de dag.
Men doet of alles een walhalla is van deze tijd.

Iedereen weet die een computer thuis heeft staan of een smartphone bezit dat storingen kunnen voorkomen.
Hoe vaak is er niet op een vrachtwagen of personenwagen een sensor kapot of geeft gewoon een storing. Mechanisch is tegenwoordig gekoppeld aan computersystemen.
Een voertuig heeft 9 van de 10 gevallen geen enkel probleem met het mechanische gedeelte maar vaker met het computersysteem en staat daardoor steeds vaker in de garage.
Hier wordt uiteraard veel geld aan verdiend en systemen moeten ook storingen hebben is onze indruk.
Sceptici zeggen zelfs dat het te programmeren is wanneer iets moet uitvallen.

Een vrachtwagenchauffeur heeft steeds meer te maken met verschillende geluidssignalen in de cabine.
Bij fouten en storingen in het systeem krijgt men een signaal en kan dit een lange tijd vreselijke irritatie veroorzaken.
Het vertrouwen in deze systemen is bij de gebruiker een stuk minder dan bij de leverancier, organisaties en politici.
Organisaties en ook politici pleiten juist voor meer elektronica.
Het waarom, kunnen we vele theorieën op loslaten, echter of het allemaal veiliger wordt is de grote vraag.

Spiegel loze vrachtwagens.

Een voorbeeld is spiegels op vrachtwagens die worden vervangen door camera's
Is dit dan de oplossing ? En gaat men niet gelijk te ver?
Als een camera uitvalt, bent u in één opslag blind en met een spiegel is dit vaak niet het geval.
99 procent van de gevallen kunt u met een spiegel nog wel wat zien, bv. Als er een barst inzit of als de spiegel breekt.
Bij een camera is dit niet het geval die doet het, of valt uit en is alles zwart.
Bij weersomstandigheden hebben wij ook vraagtekens en ook bij beeldvervorming en het inschatten van afstanden.
Men test ook bij ideale weeromstandigheden is onze indruk.
Waarom volgen andere merken niet ? Waarom kiezen veel transportbedrijven in Europa niet voor dit systeem?
Voor ons is het meer een reclamestunt en wij denken dat het dus niet bijdraagt aan verkeersveiligheid.
Ook voorzien wij juist meer gevaarlijke situaties met het systeem (uitvallen, weersomstandigheden, beeld vervorming ect. ) wat duidelijk zal worden de komende tijd.


Tolsystemen

We kennen het allemaal "België", diverse onderzoeken hebben aangetoond dat storingen in de signalen door de lucht zeker niet uitgesloten zijn.
De Belgische overheid heeft hier geen boodschap aan en vraagt het onmogelijke van de gebruiker.
Men moet namelijk aantonen dat het wel degelijk geen fout is.
Maar liefst 1000 euro rekent België per 3 uur als men op een tolweg rijdt en er is een storing.
(vaak heeft de chauffeur het niet door als er een probleem is met het signaal door de lucht of bij de ontvanger)
Het verleden heeft aangetoond dat dit honderdduizenden euro's voor België per jaar oplevert.
De weg naar juridische gerechtigheid is zwaar en lang om uiteindelijk gelijk te krijgen.
De tijd en het financiële gedeelte geeft vaak ook problemen voor een chauffeur of bedrijf om naar de rechter te stappen.

Toekomstige Smart Tachograaf

De smart tachograaf is te vergelijken met uw smart telefoon. Het is gewoon een computer wat data opslaat en kan verzenden en ontvangen.
Dat is ook logisch want een computer op zichzelf is niets.
Maar zodra mensen programma's en data er inzetten, dan wordt het pas een gereedschap.
Hier knelt een probleem, zoals bij de smartphone merken we wel eens dat APP niet goed werkt of data corrupt is.
Het is dus ook voor te stellen dat zeker in het begin kinderziektes zullen ontstaan.
Het is de grote vraag hoe controle ambtenaren hierop zullen reageren.
Er is geen back-up of anderzijds systeem om gegevens naast elkaar neer te leggen.
We kunnen er op wachten dat men altijd de computergegevens zal geloven en dat het tegenbewijs van de overtreder moet afkomen.
(wat onmogelijk is zonder een back-up systeem)

Veiligheidssystemen in de voertuigen.

Ook hier is gebleken dat er regelmatig storingen zijn.
Bestuurders vinden het ook niet fijn als men geen controle heeft over de elektronica systemen.
Wij vinden ook dat de menselijke factor in het anticiperen niet mag onderschat worden.
Wij zijn zeker voor bepaalde systemen en denken ook dat deze hun nut kunnen hebben.
Echter moet het een hulpmiddel zijn en men moet dit niet uit het oog verliezen.
Zelfrijdende voertuigen vinden wij meer een jongetje die speelt met zijn verjaardagscadeautje.
Er zijn al meerdere ongevallen gemeld.

Hackers

Films zijn er genoeg en er zijn zelfs een aantal documentaires over gemaakt.
Het hacken van computersystemen is echt geen onmogelijke taak.
Door filmmakers zijn er al veel scenario’s gemaakt wat dichter bij de waarheid ligt dan dat mensen willen toegeven.
Het overnemen van voertuigen kan zeer grote problemen veroorzaken en is niet te onderschatten.

Tot slot

Zijn wij tegen vooruitgang ?
Absoluut niet ! Maar wij vinden wel dat men er niet 100 procent op kan bouwen.
Het verkeer bestaat uit bewegingen en vereist actie en reactie en dit mag niet uit het oog worden verloren.
Daarbij vinden wij ook dat men nu vertrouwt op elk nieuw systeem die zich nog niet bewezen heeft.
Systemen die zich al bewezen hebben worden te snel aan de kant geschoven zodat er geen terugval mogelijkheid meer is.
Ook een controle mogelijkheid wordt daardoor ontnomen.
Politici en organisaties vertrouwen te veel op de woorden en de blauwe ogen van een leveranciers.

Beroepschauffeurs worden daardoor in een hoek gedrukt en moeten alles maar accepteren wat er aan nieuwe systemen op de markt komt.

Ervaringen en opmerkingen van de gebruiker mag en kan nooit genegeerd worden, omdat een leverancier zegt dat iets niet kan.
Anno 2019 zien we dat er vooral vanuit computersimulaties wordt gewerkt en mooie presentaties. Maar we zouden graag zien dat er gewerkt wordt vanuit een realistische situatie.
Bij nieuwe technologische ontwikkeling mag het volgens ons nooit zo zijn dat gelijk tot complete vervanging wordt over gegaan. (Bijv. de spiegels of smart tachograaf)
Wij vinden ook dat er naar de bewijslast gekeken moet worden en men kan niet zomaar roepen dat elke computer gelijk heeft !

Met vriendelijke groet,