KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share
21 november 2019

WORDT ONZE INZET DOOR HET CNV GEBRUIKT IN HET CAO-OVERLEG VOOR DE TRANSPORTSECTOR?

Op 26 november starten dan eindelijk de onderhandelingen over de cao beroepsgoederenvervoer.

Het CNV gaat inzetten op een verplichte stand-airco op de vrachtwagen.

Helaas zou dit dan alleen gelden voor de mensen die vallen onder het beroepsgoederenvervoer en niet voor bijvoorbeeld de groente- en fruitsector of groepen met eigen cao’s (TNT).

Ook geeft men niet expliciet aan of men dit alleen in vrachtwagens met een slaapcabine wil of in alle wagens.

Denk bijvoorbeeld aan het transport bij wegwerkzaamheden. Deze mensen moeten ook veel tijd in de cabine doorbrengen (ook deze mensen vallen vaak onder een andere cao; worden die dan vergeten?).

Op 30 juli 2019 heb ik dit ook aangegeven in het radioprogramma “Spraakmakers”.  Hierbij was ook de heer van Rijssel van het CNV aanwezig. Hij had weing te zeggen, waaruit bleek dat hij niet was voorbereid.

Toen het telefoontje kwam dat hij bij het radioprogramma aanwezig mocht zijn, heeft de heer van Rijssel nog snel een enquête online gegooid, zodat hij nog iets kon zeggen.

Helaas hebben maar 327 mensen deze ingevuld; 80% was voor.

Onze enquête is ingevuld door 6.487 mensen, met 95% voorstemmers!

(https://www.chauffeursbelangen.nl/
inloggen/standaircodetails.php)

Ook hebben wij al verschillende brieven gestuurd naar de Europese Unie en de Tweede Kamer.

Wij zijn ervan overtuigd dat het deze organen niet kan zijn ontgaan hoezeer wij ons inzetten voor dit punt. Er is zelfs een snelle Europese regel gekomen waardoor elk bedrijf op de aanschaf van stand-airco's 45% fiscale aftrek in de boeken mag noteren.
(https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/milieulijst-en-energielijst/eia/standairco-0)

De heer van Rijssel weet al van onze inzet, omdat we deze openbaar hebben gemaakt en hem erop hebben geattendeerd.

Dat de vakbewegingen zich nu wederom zonder ons te noemen willen profileren alsof zij met eigen inzet goed doen voor de beroepsgroep, vinden wij op zijn zachtst gezegd niet erg netjes.

Dit geeft ons meer een nare smaak in de mond, mede omdat er bij de vakbewegingen geen intentie lijkt te zijn met ons samen te werken. Integendeel, men kiest ervoor weg te lopen met de vruchten van onze boom.

Wat ons helemaal verbaast is dat de vakbewegingen niet Europees willen gaan om standaard een stand-airco te realiseren, op welk niveau wij wel bezig zijn.

Voor verkeersveiligheid wordt gezorgd door alle beroepschauffeurs die gebruik maken van de wegen.

De vakorganisaties sturen nu aan op maar één cao, dus maar voor een kleine groep die gebruik maakt van onze wegen.

Hoe moet dat dan gaan voor alle anderen?

Hierom hameren wij zo op een Europese wet, omdat wij willen dat iedere beroepschauffeur veilig kan rijden.

Wij hebben al dialogen met Volvo, Mercedes en Scania over het standaard plaatsen van een stand-airco op de wagen (nu nog een optie).

Tijdens ons gesprek op 5 nov jl. vonden de Europarlementariërs ook dat, als de techniek er is, veiligheid voor heel Europa moet gelden.

Dit komt ook zeker op de agenda.

Het mag niet zo zijn dat alle beroepschauffeurs die van buiten Nederland komen in warme periodes versuft door slaapgebrek rondrijden op de Nederlandse wegen.


Tot slot

Dat de huidige vakbewegingen nu onze voorzet vanaf de zijlijn in het doel willen schieten is makkelijk; geen keeper zal hem tegenhouden.
Maar voor ons is het een afgekeurd doelpunt, omdat dan maar een klein percentage van de vrachtwagens die in Nederland rijden zal zijn voorzien van een stand-airco.

Natuurlijk is mensen blij maken door anderman's werk te gebruiken altijd al een vakbondstraditie.

In dit geval slaan ze plank volgens ons volledig mis. Op www.transporteffect.nl onder 'thema’s' staat alles over dit onderwerp vanaf 2018 vermeld. Hier laten we ook zien dat onze lobby’s veel nut hebben.

Feit is wel dat we blij zijn als het in de cao beroepsgoederenvervoer wordt opgenomen, ook al is het slechts een formaliteit.

Het moet gewoon worden opgenomen in het Europese mobiliteitspakket. Dan is deze tussenstap niet nodig en zijn alle weggebruikers een stuk veiliger.

Op Europees niveau hebben we in 2017 en 2018 de vakbewegingen niet gezien. Nu, met de nieuwe Europarlementariërs, probeert men een inhaalslag te maken, omdat men door ons ijveren ziet dat het wel kan.

Helaas gebruiken ze wel de praktische kennis van anderen en is hun eigen kennis vooral politiek gericht en theoretisch.

Op 26 november gaan TLN, CNV, VTT, FNV en De Unie om de tafel zitten.

Wij verwachten dat over de zwakke voorstellen binnen een uur besluiten zullen worden genomen, maar naar buiten zal het lijken dat dit tot 31 december gaat duren.



Met vriendelijke groet.
HET DOODBLOEDEN VAN ONDERWERPEN ... DAT GEBEURD NIET BIJ ONS !

Brieven naar de Tweede Kamer en naar de Europese unie.
We blijven druk zetten op het thema

Read more
Posted on Thursday, September 12, 2019
ONDERWERP STAND AIRCO NA 30 JULI RADIO UITZENDING (HET VERVOLG)

Wij laten het onderwerp niet doodbloeden en een verplichting tot stand airco in vrachtwagenslaapcabines zal er komen als het aan ons ligt.

Read more
Posted on Tuesday, August 27, 2019
https://www.transporteffect.nl/ONDERWERP-STAND-AIRCO-NA-30-JULI-RADIO-UITZENDING.html

Wij laten het onderwerp niet doodbloeden en een verplichting tot stand airco in vrachtwagenslaapcabines zal er komen als het aan ons ligt.

Read more
Posted on Tuesday, August 27, 2019
‘Hete auto? Boven de 27 graden wordt het gevaarlijk’

En hete auto is niet alleen gevaarlijk voor honden, maar ook voor mensen. Nieuw onderzoek van het gezaghebbende Duitse onderzoeksinstituut Tüv Süd laat zien dat een temperatuur van 27 graden al levensgevaarlijke situaties kan opleveren.

Read more
Posted on Wednesday, August 07, 2019
WELKE BEDRIJVEN ZORGEN GOED VOOR PERSONEEL (STAND AIRCO)

Welke bedrijven zorgen voor het welzijn van personeel en verkeersveiligheid.
Stand Airco ons thema onze missie,Europese wet moet er komen.

Read more
Posted on Monday, August 05, 2019
RADIOPROGRAMMA SPRAAKMAKERS 30 JULI 2019

Onze voorzitter, spreekt over de STAND AIRCO
Een Europese wet moet
Spraakmakers 30 juli 2019

Read more
Posted on Tuesday, July 30, 2019
Slaapexpert Floris Wouterson beschrijft het slaaptekort achter het stuur.

Slaapexpert Floris Wouterson beschrijft het slaaptekort achter het stuur. ,,Dan ben je moe en krijg je steeds meer microdutjes, je hersenen gaan dan een paar milliseconden in de slaapstand. Je ziet en hoort niets en met open ogen rijd je letterlijk het ongeluk tegemoet. Mijn advies: Doe het niet, ‘s nachts rijden is absoluut gevaarlijk. Ik pleit er al tijden voor om met slaapgebrek achter het stuur gaan qua gevaar op een lijn te stellen met het gebruiken van drugs, alcohol en het mobieltje als je gaat rijden.’’

Read more
Posted on Saturday, August 03, 2019
CHAUFFEURS HEBBEN EEN HITTEGOLF VAN RUIM 6 MAANDEN

We zullen doorgaan, wij blijven de kar trekken. lees hier alles tot nu toe

Read more
Posted on Tuesday, July 09, 2019
HET IS WARM EN CHAUFFEURS ONDERVINDEN DIT

We zijn al een tijd bezig met het aankaarten van het probleem. Overheid Vakbewegingen en Organisaties zien niet in hoe groot dit probleem is. EEN STAND AIRCO IS EEN MUST

Read more
Posted on Monday, June 24, 2019
Stand-airco vast op de vrachtwagen en IenW

Zoals u weet zijn we al een hele periode bezig om de stand-airco vast op de vrachtwagen te krijgen.De commissie van IenW heeft ons op de hoogte gesteld.

Read more
Posted on Tuesday, June 04, 2019
NOG EVEN EN DE WARME PERIODE BEGINT WEER VORM AAN TE NEMEN

Men weet blijkbaar niet dat een internationaal chauffeur overal rijdt en lang met warmte te maken heeft.
Wij willen meer als alleen subsidie

Read more
Posted on Thursday, May 02, 2019
VERKEERSVEILIGHEID NIET ALTIJD EEN PRIORITEIT VOOR VEILIG VERKEER NEDERLAND

Wij waren verbaasd over het antwoord van Veilig Verkeer Nederland (VVN).

Read more
Posted on Saturday, March 16, 2019
STAND AIRCO ELK JAAR WEER EEN HOT ITEM

TOT HET WEER KOUDER WORDT
Een internationaal chauffeur komt overal en heeft vaak altijd met hoge temperaturen te maken in de zomerperiode LEES HIER VERDER

Read more
Posted on Monday, February 04, 2019
Antwoord brief Tweede Kamer

Antwoord op de eerdere brief

Read more
Posted on Wednesday, January 30, 2019
HET IS KOUDER EN DISCUSSIE STANDAIRCO GAAT DE DOOFPOT IN

Elk jaar zien het weer, men wacht tot het kouder wordt en de discussie verdwijnt
Nog een paar maanden en de tempraturen beginnen weer op te lopen en nu is de tijd om deze verplichting te verwezenlijken ! LEES MEER

Read more
Posted on Sunday, January 27, 2019
Brief naar de Tweede Kamer Stand Airco vrachtwagen

De eerste brief naar de Tweede Kamer
Stand-airco standaard op de vrachtwagen
Brief gestuurd naar de Tweede Kamer 10 september 2018

Read more
Posted on Wednesday, September 12, 2018
STAND AIRCO ARTIKEL PLUS DETAILS

22 juli 2018 eerste publicatie update (EIGEN ONDERZOEK EN RAPPORT) 30-07-2018.

Read more
Posted on Sunday, July 22, 2018

Voor meer klik Facebook bericht

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun

Beste lezer,

Donaties zijn nodig om ons bestaan te behouden.

Subsidies geven vaak verplichtingen naar de politiek.

Transporteffect / Chauffeursnieuws / Chauffeursbelangen

Streven ernaar om onafhankelijk te blijven zodat we zonder blad voor de mond kunnen spreken.

Een lidmaatschap (20 euro per jaar ) geeft de achterban die we nodig hebben voor een beslissende stem !

Onze non-profit organisatie spendeert elke cent voor uw belangen.

10

Hartelijk dank voor uw steun

30

Hartelijk dank voor uw steun

40

Hartelijk dank voor uw steun

50

Hartelijk dank voor uw steun