KENNIS IS   MACHT !
GOOGLE
WORD LID
INDEX/HOME CHAUFFEURSNIEUWS CHAUFFEURSBELANGEN
REGISTREREN
Share

11 september 2019

Geachte heer Bosseveld (en ook media platform Nieuwspaal.)

Wij als Transporteffect zijn zeer ontstemt om te moeten lezen dat u meegaat in de sensatie tekst van de journalist Herman Niescheveld.
Uw zult toch moeten weten als voormalig heftruckchauffeur dat er meer bij komt kijken als alleen het besturen van een voertuig.
Het bevreemd ons dat het platform " Nieuwspaal " u neerzet op een hoog voetstuk zonder dat u Kamerlid bent of voor ons bekende politieke invloeden heeft.
Een lidmaatschap bij een partij kan iedereen die contributie betaald  en dat wil niet zeggen dat er dan een politicus is geboren.


We voelen ons wel genoodzaakt om te regeren op het artikel om fake nieuws en verkeerde suggesties in de kiem te smoren.
Ook is imago schade voor ons een belangerijk onderwerp.

Het betreft hier een artikel op 7 september 2019 met als kop

" GRAAICHAUFFEUR HARKT MAANDELIJKS 2.542 EURO BINNEN "
https://nieuwspaal.nl/graaichauffeur-harkt-maandelijks-2-542-euro-binnen/

We zijn ontstemd dat men dit een topsalaris noemt en dat men niet inziet wat het vak als beroepschauffeur inhoud.
De salarissen zijn daarbij CAO geregeld en de laatste 2 decennia zijn de salarissen ver achtergebleven met vergelijkbare beroepen.
We begrijpen dat de algemene bevolking het besturen van een voertuig vaak ziet als een wandeling in het park en we proeven ook
dat deze journalist met deze gedachte de tekst heeft geschreven.
Voor de journalist zal ook alleen aandacht en het scoren van lezers hoger op de ladder staan dan werkelijk een feitelijk en een doorgedacht verhaal te publiceren.
Werkgeversorganisaties hebben ook belang bij zulke teksten nu dat er nieuwe CAO onderhandelingen gestart worden en daardoor zijn dit soort artikelen niet vreemd.

Het betreurd ons natuurlijk wel dat deze journalist niet zijn huiswerk heeft gedaan en enkel maar schrijft voor de algemene Nederlander over de rug van 91.900 beroepschauffeurs.

We zijn zeer ontstemd over het feit dat u als gerespecteerde politicus zelf vragen moet stellen bij uw collega's en dat uw vatbaar ben voor uit de lucht gegrepen woorden als graaicultuur en topsalarissen.

We verwachten ook dat u met uw kennis, opleiding en levenservaring een goede inschatting kan maken dat het vak beroepschauffeur niet alleen uit het besturen van een vrachtwagen bestaat.

Er zijn heel wat beroepen waar de intensiteit van opleidingen en verantwoordelijkheden niet zo hoog zijn dan bij een beroepschauffeur.
Er is geen of nauwelijks een beroepsgroep op te noemen die zoveel nevenfactoren kent als beroepschauffeur en waar er ook nauwlettend op de verantwoordelijkheden wordt gecontroleerd.

Een beroepschauffeur bestaat zo al uit het besturen van een groot voertuig maar ook verantwoordelijkheid over de andere weggebruikers, ladingen en veiligheid van omgeving en op bedrijfsterreinen.

Daarbij is het een vak dat niet alleen maar 9 tot 5 actief is, van een chauffeur wordt verwacht dat hij alle uren van de dag inzetbaar en 100 procent alert is.

Elke fout die een beroepschauffeur maakt kan grote consequentie hebben waarbij levens verloren kunnen gaan.
Alleen dit al is een reden om het vak niet te vergelijken met een kantoorbaan of leiding geven aan een groepje mensen op kantoor !
Een buschauffeur heeft de verantwoordelijkheid en leiding over 50 mensen of meer!
Er zijn beroepsgroepen waar salarissen vele male hoger liggen met minder verantwoordelijkheid.
Een vrachtwagen chauffeur met gevaarlijke goederen (bv chemie) is een bom op wielen en er zijn genoeg ongelukken te vinden waarbij vele levens verloren zijn gegaan.
Ook een vrachtwagenchauffeur die doorsnee vrachten vervoerd heeft verantwoordelijkheden.
Hierbij te denken aan veilig vervoeren van producten (ladingen controleren en zekeren) en zorgen dat hij geen concentratie verlies heeft tijdens de werkdagen van 15 uur.
Ook tijdens het laden en lossen moet een chauffeur alert zijn!
De chauffeur heeft de leiding en verantwoordelijkheid voor de omgeving en personeel.
Producten zijn van alle makelij en elk product kent zijn eigen eigenschappen en gevaren !
Ook hier zijn tal van voorbeelden te vinden waarbij de chauffeur verantwoordelijk wordt gesteld als een ongeluk plaatsvindt.

Als de beroepschauffeur geen verantwoordelijkheden zou hebben zoals deze journalist suggereert dan zouden ook de toren hoge boetes bij overtredingen niet voor kunnen komen.

Dagelijks worden duizenden beroepschauffeurs gevraagd zich te verantwoorden bij controle ambtenaren en alleen dat zal al een indicatie moeten zijn dat men wel degelijk grote verantwoordelijkheden kent !
In het artikel wordt beweerd dat deze chauffeur amper 40 uur werkt en dat men zelden uit de wagen stapt voor te laden of lossen.
Als men in de bijzondere situatie is, dat men 40 uur zou werken en van 9 tot 5, dan zit men met ervaring gewoon op een uurloon van bruto 15,24 euro (CAO geregeld).
Dit is dus verre van een topsalaris !
Als men internationaal rijdt en altijd van huis is, is dan een uurloon van nog geen twee euro meer " teveel " ?

In een normale gezinssituatie is het niet mogelijk dat de vrouw des huizes ook nog eens voltijds gaat werken wat tegenwoordig normaal wordt geacht.
Dus van de beroepschauffeur wordt verwacht dat hij genoeg inkomsten vergaard om het gezin te onderhouden draaiende te houden wat nu alleen mogelijk is door veel uren meer te werken.
Tot slot
We verzoeken u realisaties naar de werkelijkheid te kijken en niet uitgaan van verhalen die uit de duim worden gezogen en mocht u vragen hebben stel die dan als eerste bij de beroepssector zelf of aan organisaties als de onze.
Dit voorkomt misleiding en ook afgang voor u als persoon naar onze mening.
En voor het media platform Nieuwspaal lijkt het ook ons ook geen goede zet om dit soort artikelen te publiceren.

Met vriendelijke groet,
LID WORDEN EN ONS STEUNEN ( klikken )